Kunsttips: schilderen van foto's

Robie is een kunstenaar die graag deelt wat ze heeft geleerd over kunst en schilderen, in de hoop dat het andere creatievelingen kan helpen.

Schildertips: om van een foto te schilderen en dingen weer te geven zoals het oog ze zou zien, moet u leren over de mogelijke vervormingen en hoe u ze kunt corrigeren.

Schildertips: om van een foto te schilderen en dingen weer te geven zoals het oog ze zou zien, moet u leren over de mogelijke vervormingen en hoe u ze kunt corrigeren.

Robie Benve

Sla indien mogelijk de foto over

Schilderen naar referentiefoto's is de meest voorkomende manier waarop kunstenaars schilderen.

Het wordt echter algemeen aanbevolen door professionele kunstenaars om zoveel mogelijk op locatie, naar een stilleven of naar een levend model te schilderen.

Hoewel de meeste tekenleraren je zouden vertellen dat je op elk moment moet proberen te schilderen naar het leven, zijn veel beginners zich er niet eens van bewust dat er iets verwerpelijks is aan het schilderen vanaf een foto.

Maar waarom? Wat zijn de verschillen tussen schilderen naar het leven en naar een foto?

Gebruikt u een foto?

Blijf lezen om te leren hoe u het in uw voordeel kunt gebruiken.

We zullen praten over de 9 dingen waar u op moet letten bij het schilderen van foto's, en de 9 tips en oplossingen om het nut van uw referentiefoto's te maximaliseren en geweldige schilderijen te maken.

Hoe u een goede referentiefoto kiest

Hier zijn vijf dingen waar u op moet letten bij het kiezen en gebruiken van een referentiefoto.

  1. Controleer de verlichting van uw referentie. Vermijd overbelichte afbeeldingen met vervaagde kleuren of onderbelichte afbeeldingen waarbij donkere tinten helemaal zwart lijken. Let op de lichtste en donkerste plekken, zie je daar nog details? Ook de kleur van verlichting is belangrijk. Een foto gemaakt bij natuurlijk daglicht is het beste.
  2. Controleer de focus en resolutie van uw referentie. Onscherpe gebieden kunnen moeilijk te begrijpen zijn tijdens het tekenen of schilderen. Kies een foto die meer laat zien dan het detailniveau dat u wilt bereiken.
  3. Overweeg de houding, hoek en positie van uw hoofdonderwerp. Zal het onderwerp met succes de ruimte op onze ondersteuning vullen? Zou je het formaat van je canvas moeten veranderen? Kun je alles zien wat je nodig hebt voor de tekening of zijn er enkele belangrijke gebieden verborgen achter andere en moet je hun vorm en kleur raden?
  4. Bedenk hoe het stuk op het canvas is ingedeeld. Denk aan de negatieve ruimte tussen het onderwerp en de randen van het vlak en, nog belangrijker, de positionering van uw brandpunt. Raadpleeg de regel van de rasterlijnen van derden om de belangrijke elementen van een schilderij te plaatsen. Observeer de negatieve ruimte rond het onderwerp en probeer het gevarieerd en evenwichtig te maken. Ook het positioneren van lichte en donkere vormen. Plaats geen gebieden met veel detail en contrast in het midden van het canvas.
  5. Gebruik bewerkingssoftware om de foto aan te passen, gebruik de verbetering van kleur, licht, contrast en verzadiging. Desatureer de kleur, verlaag het contrast en verzacht de gebieden waarop u de aandacht niet wilt vestigen.

De 9 dingen waar u op moet letten bij het schilderen vanaf een foto

1. Foto's laten de wereld niet zien zoals de ogen het zien

Het beeld dat door een camera wordt vastgelegd, verschilt in veel opzichten van het beeld dat onze ogen zien als we naar hetzelfde object kijken.

Om van een foto te schilderen en de dingen weer te geven zoals het oog ze zou zien, moet je leren over de mogelijke vervormingen en hoe je ze kunt corrigeren.

Aan welke kant sta je?

Er zijn veel vervormingen in het fotografische beeld

2. In foto's zijn schaduwen donkerder en verliezen details

Toen ik begon met schilderen, schilderde ik alleen en uitsluitend vanaf een referentiefoto. Ik zou een foto vinden die ik leuk vond, deze afdrukken en schilderen als ik ernaar keek.

Het eerste nadeel dat me opviel, was dat bij het vergelijken van de foto op het scherm van mijn computer (of telefoon) met de afgedrukte versie van dezelfde afbeelding, het verschil tussen donker en licht altijd dramatischer was op de afdruk.

Schaduwen en donkere gebieden worden niet goed afgedrukt. Donkere kleuren worden donkerder en verliezen details.

Wanneer ze met het blote oog worden waargenomen, bevatten schaduwgebieden veel details en in veel gevallen behouden zelfs diepe schaduwen veel van de lokale kleur. Wanneer we een foto maken, verandert de camera het contrast en de kleuren waardoor donkere gebieden worden afgevlakt tot een zeer donkere vorm.

Bovendien wordt het bij het afdrukken van die afbeeldingen nog moeilijker om details in de schaduw te zien. De donkere tinten worden bijna zwart en verliezen veel nuances en informatie. De lichten zijn meestal ook uitgewassen.

Een manier om nog steeds de variaties in de schaduw te zien, is door de afgedrukte foto tegen het licht te houden. Schilder ze dan een beetje lichter dan wat je ziet, en onthoud dat ze in het echt niet zo donker zijn.

Mijn eerste schilderij van een referentiefoto in 2011

'Monarch Butterfly' acryl schilderij van een foto. Merk op hoe ik alle witte vlekken echt wit heb gemaakt. Nu zou ik er een beetje kleur in mengen. copyright 2011, Alle rechten voorbehouden

Robie Benve, CC-BY-NC alle rechten voorbehouden

3. Wit / lichten zijn overbelicht

Op een vergelijkbare maar tegenovergestelde manier worden lichte gebieden in de afbeelding veel lichter, bijna wit, kleuren worden lichter en vervaagd.

Hoogtepunten worden overbelicht in afdrukken en subtiele waardeverschuivingen worden onzichtbaar.

Door het wegspoelen van lichte gebieden in prints wordt de kunstenaar de specifieke informatie over lokale kleur en echt waardecontrast ontnomen.

Het enige goede aan deze afvlakking van waarden is dat het helpt om de compositie in grote vormen te zien, zonder afgeleid te worden door de kleine verschuivingen in waarde en kleur.

Referentiefoto voor Monarch Butterfly

Deze foto is geplaatst door de online schilderuitdaging gecoördineerd door Lela Stankovic.

Deze foto is geplaatst door de online schilderuitdaging gecoördineerd door Lela Stankovic.

Paint and Draw Together Painting Challenge

4. De camera verandert van kleur

De camera kan kleuren uitwassen of veranderen van wat je met het blote oog ziet, vanwege een technische reden die ik aan professionele fotografen overlaat om uit te leggen - ik ben een schilder, wat weet ik? :)

De lucht wordt bijvoorbeeld donkerder blauw of lichter blauw. Als je ooit hebt geprobeerd een kleurrijke zonsondergang vast te leggen met een camera, weet je waar ik het over heb. Kleuren zijn nooit zo opvallend en helder als persoonlijk wordt waargenomen.

5. Verticale delen zijn scheef

Vaak houden we bij het fotograferen van hoge objecten of gebouwen de camera schuin omhoog gericht.

Hierdoor lijken hoge objecten, zowel vanwege het lineaire perspectief als het lenseffect, schuin en taps toe te lopen.

Houd rekening met deze mogelijke vervorming van de verticale lijnen en pas uw tekening dienovereenkomstig aan.

Over het algemeen komen horizontale lijnen bij het recht vooruit kijken naar een landschap samen in de richting van een verdwijnpunt, maar blijven verticale lijnen perfect verticaal.

Let op: afbeeldingen met twee of drie verdwijnpunten vormen mogelijk een uitzondering op deze regel.

Voor dit schilderij keek ik naar een referentiefoto, maar ik nam de vrijheid om de kleuren te veranderen. Het verdwijnpunt is aan het einde van de straat en de daken wijzen ernaar, maar de verticale lijnen blijven verticaal.

Voor dit schilderij keek ik naar een referentiefoto, maar ik nam de vrijheid om de kleuren te veranderen. Het verdwijnpunt is aan het einde van de straat en de daken wijzen ernaar, maar de verticale lijnen blijven verticaal.

Robie Benve Art alle rechten voorbehouden

6. Photoshopping fouten

Soms, om de compositie interessanter en boeiender te maken, bewerken we de foto digitaal door dingen te verplaatsen en elementen uit verschillende foto's toe te voegen.

Wees voorzichtig, wanneer u elementen van verschillende foto's in een schilderij combineert, zorg er dan voor dat u ze consistent houdt voor de richting van het licht, de verhoudingen, de temperatuur en de waarde.

Bovenal is consistentie in de lichtbron wat een schilderij doet werken. Vraag jezelf af: waar komt het licht vandaan? Zorg er vervolgens voor dat alle elementen consistent zijn.

'Glimpse', olieverfschilderij van foto

Ik heb dit van een foto geschilderd. omdat het van achteren verlicht was, was het gras erg donker op de foto., ook was er een cementpaal in het midden die ik verwijderde. (zie hieronder)

Ik heb dit van een foto geschilderd. omdat het van achteren verlicht was, was het gras erg donker op de foto., ook was er een cementpaal in het midden die ik verwijderde. (zie hieronder) 'Glimpse' olie op canvas door Robie Benve, copyright 2015, Alle rechten voorbehouden

Robie Benve Art, CC-BY-NC alle rechten voorbehouden

7. Algemene focus

Als we met het blote oog naar een scène kijken, kunnen we slechts op een klein deel van ons gezichtsveld tegelijk focussen. Al het andere is wazig en onscherp.

Moderne autofocuscamera's leggen vaak alles vast, zelfs verre objecten, en laten ze scherp lijken, zelfs in gebieden waar onze ogen nooit zo duidelijk zouden zien.

Als schilders zijn we in staat om te beslissen wat het brandpunt is, en dat het enige gebied in focus te maken, terwijl al het andere kan worden weergegeven met zachtere randen. Hoe verder we weggaan van het centrum van interesse van het schilderij, hoe meer onscherp de dingen eruit zouden moeten zien.

Fotoverwijzing voor 'Glimpse'

Een vriend van mij liet me deze prachtige foto als referentie gebruiken. Hij nam het met zijn telefoon bij zonsondergang. Ik heb het aangepast aan de grootte van het canvas en andere aanpassingen.

Een vriend van mij liet me deze prachtige foto als referentie gebruiken. Hij nam het met zijn telefoon bij zonsondergang. Ik heb het aangepast aan de grootte van het canvas en andere aanpassingen.

Gianluca Lazzari

8. Geminimaliseerd luchtperspectief

Dingen in de verte worden gefilterd door de atmosfeer, kilometers lucht vol vocht en minuscule zwevende deeltjes. Het typische effect van het luchtfilter is dat de verre objecten er lichter van waarde, koeler van temperatuur en doffer van kleur uitzien.

Foto's hebben een manier om verre dingen er behoorlijk scherp uit te laten zien, en om het effect van atmosferisch perspectief te minimaliseren.

Voor een meer dramatisch gevoel van diepte in uw schilderij, wilt u misschien die veranderingen benadrukken door de lichtheid, saaiheid en koelte van verre objecten te benadrukken.

9. Te veel details

Je hoeft niet alles wat je op de foto ziet in je schilderij op te nemen.

Vereenvoudig en neem alleen op wat nodig is voor het succes van het schilderij. Elimineer onnodige rommel, hetzij door waardeschetsen van de compositie te maken, hetzij door de foto digitaal te bewerken.

Wat zijn onnodige details? Afhankelijk van de scène kan het de textuur zijn (zoals alle enkele stenen aan de muur), sommige objecten (zoals de vuilnisbak in het park) of kleur (zoals de gele vlek in het landschap).

Beheers je compositie en wat de aandacht van de kijker trekt met kleine 'witte leugens', waarbij je weglaat of iets verandert wat je grote plan verstoort.


9 tips en oplossingen

Hoe u uw referentiefoto's kunt maximaliseren en geweldige schilderijen kunt maken

Begin met goede referentiefoto's en leer hoe u ze in uw voordeel kunt gebruiken.

  1. Gebruik meerdere referentieopnames. Maak veel foto's van uw onderwerp vanuit verschillende hoeken, verschillende afstanden en richt uw focus op gebieden met verschillende belichting.
  2. Neem bij het maken van foto's de tijd om uw onderwerp te schetsen en notities te maken van kleuren, waarde en temperatuur
  3. Snijd de foto bij zoals nodig, zodat de bijsnijding evenredig is met de grootte van uw canvas.
  4. Gebruik de foto voornamelijk als richtlijn voor je tekening, verhoudingen en waarde-relaties, maar voel je vrij om kleuren te veranderen zoals het beste bij het schilderij past.
  5. Vergeet niet te turen. Als je het niet ziet dichtknijpen, schilder het dan niet. Hiermee kunt u algemeen naar specifiek vereenvoudigen en schilderen. Pas helemaal aan het einde, wanneer het tijd is om details toe te voegen, kun je enkele details schilderen die je alleen ziet als je niet tuurt. Kies goed. Meer details staan ​​meestal op uw aandachtspunt.
  6. Gebruik foto's met een lagere resolutie voor een lossere schilderstijl. Een lagere resolutie maakt het onmogelijk om verschillende details te zien, waardoor vereenvoudiging van vormen mogelijk is en de noodzaak om alleen te schilderen wat echt nodig is om het onderwerp te begrijpen.
  7. Bekijk de afbeelding op een verlicht scherm om in het donker te kijken. Visualiseer het op uw apparaat of houd een afdruk tegen het licht.
  8. Verf de schaduwen niet zwart, ook al verschijnen ze zo op de foto. Er is altijd een lokale kleur, zelfs in de diepste schaduw.
  9. Een goede vuistregel is: maak het donker lichter en donkerder.

Een preview van een langere cursus, vol tips over schilderen vanaf foto's.

Deze inhoud is nauwkeurig en waar voor zover de auteur weet, en is niet bedoeld ter vervanging van formeel en geïndividualiseerd advies van een gekwalificeerde professional.

Vragen

Vraag: Waar krijg je goede referentiefoto's waarop geen auteursrechten rusten?

Antwoord: Er zijn verschillende goede sites die referentiefoto's voor artiesten bieden. Google-afbeelding en Pinterest zijn daar niet een van.

Het is belangrijk dat u toestemming heeft van de eigenaar van de foto voordat u deze schildert, voor het geval u het kunstwerk in een show betreedt of als u het schilderij verkoopt.

Ik heb een artikel geschreven over hoe je goede referentiefoto's kunt vinden, bekijk het eens

https: //karai.be/painting/How-Find-Pictures -...

2016 Robie Benve

Opmerkingen

Robie Benve (auteur) uit Ohio op 14 november 2019:

Hallo Fred, ja, het korte noorden is in Columbus, OH! Fijn om u ervan te horen. :)

Dia's laten veel in de schaduw zien en ze waren geweldig om van te pinten. Ik volg hetzelfde idee door te schilderen terwijl ik naar mijn ipad kijk, het verlichte beeld behoudt meer details dan een afgedrukte afbeelding. Heel erg bedankt voor het delen.

Fred T op 13 november 2019:

Jaren geleden schilderde ik van dia's; ze laten veel details zien in de schaduw. Het is nu moeilijk om dia's te krijgen.

Ik print een raster over mijn onderwerp en pas het raster op mijn tekening aan tot het uiteindelijke gewenste formaat. Afdrukken uitbesteed.

Short North moet in Columbus Ohio liggen.

Robie Benve (auteur) uit Ohio op 8 januari 2018:

Heel erg bedankt Peg Cole voor je vriendelijke woorden. Schilderen is een levenslange passie voor mij geweest en ik ben erg dankbaar dat ik de kans krijg om mijn droom na te jagen. Ik hoop dat mijn geschriften anderen ook kunnen helpen om aan de slag te gaan. Het is een prachtige reis. :)

Peg Cole uit het noordoosten van Dallas, Texas op 5 januari 2018:

Je bent echt getalenteerd. Ik hou van het werk dat je hier liet zien. Of het nu van een foto is of niet, het is prachtig. De Monarch-vlinder is geweldig in zijn realisme en kleur. Ik hield ook van het landschap. Bedankt voor het delen van deze belangrijke inzichten over kunstenaarschap.

Larry W Fish uit Raleigh op 23 oktober 2017:

Een interessant artikel, Robie. Mijn dochter is de kunstenaar in de familie en schildert vaak naar foto's. Ik heb het altijd fascinerend gevonden.

Robie Benve (auteur) uit Ohio op 12 januari 2017:

Bedankt voor het lezen en de tijd nemen om te reageren!

Vinca Voda op 10 januari 2017:

Zeer nuttig artikel, bedankt!

Robie Benve (auteur) uit Ohio op 3 januari 2017:

Hoi Denise, je hebt gelijk, plein air schilderen is niet voor iedereen weggelegd, en het is absoluut oké. Het licht veranderen is waarschijnlijk de grootste uitdaging van schilderen buitenshuis. Soms begin ik buiten aan een schilderij en maak het dan af in de studio terwijl ik naar foto's kijk. Vaak maak ik een foto helemaal aan het begin van de plein air-sectie, als referentie om mezelf er na een paar uur aan te herinneren hoe de schaduwen en de reflecties eruit zagen in de originele compositie. Foto's zijn uitermate handig als referentie bij het schilderen. Zeker als je weet hoe je vervormingen en waardeveranderingen moet interpreteren door de cameralenzen. Gelukkig nieuw, creatief jaar!

Denise McGill van Fresno CA op 31 december 2016:

Ik ben het eens met de vervorming en problemen die je hebt met foto's, maar veel mensen kunnen het constant veranderende licht niet aan met gewone luchtschildering. Ik heb vrienden die met me mee gaan op een schildersexcursie, maar maak veel foto's en keer terug naar de studio om het schilderij af te maken. Dat lijkt de beste manier om de veranderende lichtproblemen te 'vangen'. Toch hou ik van schilderen ter plaatse. Bedankt voor de herinnering.

Zegeningen,

Denise

Robie Benve (auteur) uit Ohio op 20 december 2016:

Hallo Janda Raker, ik denk dat er de grootsheid van de schilder schuilt in het portretteren van een onderwerp zoals gezien door het filter van zijn / haar ogen en gevoelens. Absoluut niet gemakkelijk te bereiken, voor elke artiest, maar zeker iets om naar te streven. Hetzelfde als schriftelijk, zoals u zei. Creatief werk is veel interessanter als het niet stereotiep is, maar het een eigen standpunt uitdrukt. Heel erg bedankt voor het langskomen en het nemen van de tijd om commentaar te geven. :)

Robie Benve (auteur) uit Ohio op 20 december 2016:

Heel erg bedankt RTallony, ik ben blij te horen dat je de hub interessant vindt. En veel dank voor uw vriendelijke woorden over mijn kunstwerken. :)

Weduwe Raker uit Amarillo, Texas op 15 december 2016:

Robie, schilderen is duidelijk veel subjectiever dan fotografie, maar zelfs met fotografie is het leuk om te proberen een product te maken dat weergeeft wat WIJ zien, om de kijker ONZE kijk op die wereld te geven! Net als bij schrijven draait het allemaal om 'standpunt'!

RTalloni op 15 december 2016:

Heel erg bedankt voor deze kijk op het gebruik van referentiefoto's en voor het opnemen van je tips. Je schilderijen zijn prachtig.

Robie Benve (auteur) uit Ohio op 15 december 2016:

Hallo Janda Raker, Blij dat je in mijn schrijven over schilderen enkele nuttige tips voor je fotografie hebt gevonden. :) Ik ben altijd geïntrigeerd hoe compositiecritera voor fotografie en schilderkunst zich vermengen en overlappen. Er zijn zeker veel van dezelfde dingen om in gedachten te houden bij het maken van een winnende compositie, in welk medium dan ook. Bedankt!

Robie Benve (auteur) uit Ohio op 13 december 2016:

Oh wauw, bedankt vocalcoach, je bent erg aardig. Ik weet niets van mijn talent af, maar ik geniet zeker van schilderen en creatieve projecten. Schilderen heeft een geweldige invloed op mijn leven gehad, vooral de laatste jaren, sinds ik bijna elke dag begon met schilderen. Heel erg bedankt voor je reactie.

Robie Benve (auteur) uit Ohio op 13 december 2016:

Bedankt Billybuc voor het verspreiden van het woord! Op een dag zou je ook een penseel kunnen oppakken, je weet maar nooit. :) Beste wensen!

Weduwe Raker uit Amarillo, Texas op 13 december 2016:

Ik wou dat ik dit kon doen, maar je artikel gaf me een aantal inzichten waar ik niet aan had gedacht. Ik ben een natuur- en reisfotograaf (en schrijver) en ik geloof dat jouw ideeën over schilderen mijn fotografie zullen helpen. Dank u.

Audrey Hunt van Idyllwild Ca. op 12 december 2016:

Schilderen is een prachtig geschenk en talent en eentje waar je een meester in bent. Dank je wel.

Bill Holland uit Olympia, WA op 12 december 2016:

Ik geef dit door aan de kunstenaar in onze familie. Ik zeker niet. :)